Samarbetspartners

Om Pär Bergdahl

 


SHARDIK Utvecklingspartners grundare och ägare, Pär Bergdahl, kom under sin yrkesverksamhet inom den svenska förvarsmakten till insikt om hur arbetsplatser, personalpolitik och personal ofta hanteras i vårt samhälle. Vid företagets bildande, 1997, hade Pär en vision, han ville med sin erfarenhet och kompetens bidra till ett mer klarsynt och humant chefskap inom de svenska företagen.

En chef som förstår sitt ansvar för sin personal och deras välmående blir en bättre chef. Han får också ett bättre resultat.

Personal som är välmående och motiverad blir en verklig tillgång för företaget.

– Jag vill att de som är chefer skall vara förberedda och kompetenta att hantera sin egen situation och ta hand om sin egen personal, säger Pär.

– Jag vill vara med och bidra till att utveckla och förändra våra arbetsplatser så att vi får en mer humanistisk människosyn, säger han vidare.

VERKSAMHETSOMRÅDEN
SHARDIK Utvecklingspartner har fyra huvudsakliga verksamhetsområden, chefs- och relationsutveckling samt krishantering. I chefsutvecklingen ingår karriärsutveckling.

Chefsutveckling, teambuilding och krishantering är en investering som kan minska kostnader och öka lönsamhet. Återbetalningstiden skall naturligtvis vara så kort som möjligt. För att få optimalt resultat av denna investering är det nödvändigt att den är anpassad efter kundens behov och förutsättningar. Därför har företaget valt att endast arbeta med kundanpassade lösningar. Arbetet har också mycket större förutsättningar att ge resultat om man ansträngt sig att öka deltagarnas förståelse och göra dem motiverade.

MOD
I all utveckling är mod kärnverktyget. I en förändring och personlig utveckling behövs det mod att använda sin kunskap och att implementera det i sin vardag. Man måste våga kliva ut ur sin komfortzon och göra det som krävs. Utvecklingens största hinder är vanan och slentrianen att göra det som man alltid har gjort.

– Vi utrustar våra kunder med insikt och förståelse för att den förändring som man planerar är den bästa. Det är det som ger modet att genomföra den, säger Pär.

Han menar att om man saknar mod så avstannar utvecklingen. Att aldrig våga hoppa är att dö en smula.

KOMMUNIKATION
Kommunikation är grunden till allt i mellanmänskliga relationer. Det mest centrala i kommunikation är att skapa trygghet genom att uttala vad jag vill, vad jag förväntar mig och var gränserna går. Nyckeln är att vara uttalad och tydlig. Om jag är tydlig kan jag också förvänta mig att andra skall förstå mig.

Metoden i all SHARDIKS verksamhet är upplevelsebaserad. När det gäller kommunikation för att synliggöra, tydliggöra och lägga ljus på hur jag kommunicerar. Det är viktigt att förstå vad som är otydligt och outtalat samt vad som är tydligt och klart.

Olika människor tolkar meddelanden på olika sätt. Vi har alla vad man kallar för raster och filter, det finns sändare och mottagare. Med kunskap om hur kommunikation fungerar och träning i att kommunicera tydligt blir jag också bättre på att hantera mina relationer.

Vår belöning är att se personer i vår omgivning utvecklas

 

 
SHARDIK utvecklingspartner
Tegelbruksvägen 4 - 126 32 Hägersten - Tfn: +46 (0) 70 - 623 37 70